Menurut Bank Simpanan Nasional (BSN):
BSN ingin mengingatkan orang ramai untuk berhati-hati sekiranya menerima sebarang panggilan, mesej SMS atau emel palsu mendakwa dari pihak BSN yang meminta maklumat akaun.
Pengguna diingatkan untuk:
- Tidak mendedahkan sebarang maklumat akaun/ kad kredit/ debit kepada pihak yang tidak dikenali.
- BSN tidak akan meminta maklumat peribadi yang sensitif daripada pelanggan melalui panggilan telefon, SMS atau emel.
- Jika mempunyai sebarang keraguan tentang identiti pemanggil, nombor telefon atau emel, sila hubungi Pusat Perhubungan Pelanggan BSN melalui talian 1300-88-1900 untuk pengesahan.
Pelanggan juga dinasihatkan untuk segera melaporkan sebarang transaksi tidak sah atau mencurigakan kepada Pusat Respons Scam Kebangsaan (NSRC) melalui talian 997.
Artikel terdahulu :
- Waspada Taktik Penipuan Yang Menyamar Sebagai BSN Dengan Meminta Berkongsi Maklumat Peribadi Anda
- Waspada SMS Meminta Hubungi Nombor Yang Didakwa Daripada Pihak BSN
SUMBER: